Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: L&A

Blijf op de hoogte en volg Anita en Leonie

25 Juli 2009 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Dank je voor jullie reacties, we vinden het leuk om ook te horen hoe het met jullie gaat!

Vrijdag gingen we vroeg op pad voor onze tweede trip: de Blanche Marie watervallen. We hadden er al veel overgehoord en wilden het nu zelf wel eens zien. De reis verliep kort gezegd alsvolgt: warm, geen airco, hobbels/gaten in de weg, te veel mensen in de bus, vertraging, vervelende taxi chauffeurs, onduidelijkheid over afgesproken prijzen en wachten. Om 19.00 uur waren we op onze eindbestemming Wasjabo. Een klein Indianendorp, waar we gastvrij zijn ontvangen door Richie en zijn familie. Na het avond eten hebben we een bezoekje gebracht aan het dorpshuis waar een mini-karaoke avond plaats vond en vervolgens was het tijd om te gaan slapen in de hangmatten.

Zaterdag gingen we weer vroeg op pad met de pick-up om de watervallen te gaan zien. De reis was wederom niet bepaald comfortabel, maar dit maal was het niet erg. Er is zoveel te zien in het binnenland, zeker de laatste 1,5 uur over een klein junglepad waren geweldig! Om 12.00 uur is het tijd om wandelend het laatste stuk af te leggen. Op dat moment krijgt Anita een vervelend bericht per sms. Het eerste punt waar bereik is, is 20 min rijden. De rest van de groep gaat naar de vallen en wij rijden een stuk terug. Tijdens het telefoongesprek met een vriendin hoort Anita dat een vriendin en dispuutsgenootje van haar, Anne Larissa, is verongelukt tijdens een bergklim in Bolivia. We wisten niet wat we hoorden, het kon en mocht niet waar zijn.
We reden terug naar de groep en hebben de trip zo goed mogelijk voort proberen te zetten. De watervallen zijn echt mooi en we hebben genoten van het uitzicht, het water en de zon. Om 16.00 uur begon de terugtocht, om voor het donker thuis te kunnen zijn.
's Avonds hebben we het uitgaansleven van Apoera ontdekt, het is totaal niet te vergelijken met het leven in de stad. We hadden het gevoel dat we op een slecht schoolfeest waren beland ;)

Zondag begonnen we aan de omgekeerde reis van vrijdag, onder dezelfde omstandigheden helaas. Om 20.00 uur waren we terug in Paramaribo. Het was een geslaagd weekend, helaas met een grote zwarte rand.

Maandag was de eerste dag van een nieuwe werkweek. De kids waren heel druk, pff! Dit beloofde een zware week te worden.
's Avonds hebben we onze heupen weer laten bewegen tijdens de salsales en daarna nog even een drankje gedaan.

Dinsdag en woensdag waren gewone werkdagen. Veel kinderen waren vrij van school wat voor wat onrust zorgde maar we wisten ze gelukkig in het gereel te houden.
Er komen vaak donateurs naar het kinderhuis en dat was woensdag ook het geval. Een Nederlandse familie kwam met tassen vol knuffels en speelgoed, hartstikke leuk!
Woensdagavond zijn we nog met een groep stagaires uit eten geweest, bij de Chinees, was erg lekker en gezellig.

Donderdag heeft Anita haar ticket geboekt, om zondag naar Amsterdam te vliegen. Ze gaat naar Nederland om bij de begrafenis van Anne-Larissa te zijn. Ze zal vrijdag terug keren naar Suriname waarna we direct doorvliegen naar Belem, Brazilië.
Verder hebben we de afscheidskadootjes voor Laura en Petra gekocht, een fotoalbum met de leukste foto's van de afgelopen 4 weken. Ook mocht de koffie niet ontbreken en daarna was het tijd om de kids te verblijden.
De avond begon met salsales natuurlijk. Voor Anita de laatste les, Leonie zal nog een les hebben voordat ze volgende week donderdag haar 'examen' mag afleggen en zodoende wellicht met een salsadiploma op zak verder kan reizen:) Na een kleine power nap was het tijd om de sfeer in Havana Lounge te gaan proeven. En die sfeer smaakte goed!!

Vrijdag stond vooral in het teken van onze afscheidsmiddag op het kinderhuis. We hebben een dansmiddag georganiseerd waarbij een jongen van onze dansschool een cursus Kapoera en Salsa gaf. Uiteraard deden we zelf ook mee! Vooral de kleintjes en de meiden waren erg enthousiast en met wat soft (limonade) en Hollandse stroofwafels was de middag zeer geslaagd! Het was wel moeilijk om de kinderen gedag te zeggen (sommigen wil je gewoon in de rugzak meenemen haha) maar nadat we nog een leuk cadeautje on ontvangst mochten nemen, was het tijd om toch écht te gaan.
We zijn meteen doorgegaan naar het etentje met onze huisgenootjes, de laatste keer met z'n allen. Lekker bij de Javaan gegeten en na het overhandigen van de afscheidscadeautjes zijn de eerste traantjes zijn al gevloeid..(en dat kwam dit keer niet door de vreselijk hete pepers van hier)
Na een kleine rustpauze zijn we verder op stap gegaan bij La Caff, waar het elke vrijdagavond altijd bomvol staat en de gezelligheid zich uitbreidt tot een straatfeest. De bieries smaakten goed en het was dan ook weer een latertje..

En dan is die zon wel warm en fel in de vroege ochtend..Maar de spulletjes zijn gepakt en we zijn klaar voor een gezellig weekend: we gaan met een grote groep stagaires (en een aantal inheemsen voor de afwisseling) naar Republiek, een plaatsje hier vlakbij. Lekker genieten van de zon en de rust en al het eten &drinken dat er voor ons klaargemaakt wordt, ideaal!

• 25 Juli 2009 - 14:51

Marloes:

Hee meiden,

wat ontzettend schrikken zeg dat bericht van de vriendin van Anita. Had het verhaal hier in Nederland al op teletekst gelezen. Heftig hoor dat je dan zover weg zit en weer terug gaat. Kan me voorstellen dat jullie daardoor deze week een heel dubbel gevoel hadden... Zoveel leuke en nieuwe belevenissen, maar natuurlijk ook het verdriet...

Ik hoop dat jullie er straks toch weer vrolijk en positief tegenaan kunnen in Brazilie. Kijk alweer uit naar nieuwe foto's!

Hier alles prima, Nijmeegse vierdaagse goed gefeest en woensdag ga ik vakantie vieren in Mallorca.

Meiden zet hem op daar, geniet nog eventjes. Anita veel sterkte komende dagen.

Kus

• 25 Juli 2009 - 15:15

Annie:

Hallo Leonie en Anita,

Ondanks het droevige bericht van Anne Larissa wat de afgelopen week ons allen erg bezig hield is het wel fijn om nu jullie verslag te lezen en de foto's te zien met jullie als juffen.
    Wensen jullie alle goeds voor de komende week.

Liefs Ma

• 25 Juli 2009 - 16:43

Oma Wolters:

hoy meiden wat jammer dat anita zo,n bericht kreeg het breekt toch wel direct de stemming denk ik zo maar ik zou zeggn probeer er samen nog een leuke tijd van te maken de tyd word tog al kort hou jullie taai
    groetjes
    en tot de volgende mail

• 25 Juli 2009 - 20:07

Gera:

Lieve meiden,wat een heftige week voor jullie ,na het slechte nieuws van Anne,dispuut genote van Anita.Blij met jullie reisverslag en hopen op een vervolg van Brazilie.Leonie jij ook een goede week.Anita heel veel sterkte in Ned.liefs Ma.

• 28 Juli 2009 - 06:59

Laura O.:

Ha Leeuw en Anita, een bericht met dubbele gevoelens. Gaaf om te lezen dat jullie zoveel ondernemen, echt gewaardeerd worden daar en veel meemaken. Maar anderzijds ook een heel droevig bericht. Anita: ik wens je veel sterkte toe de komende week en Leeuw pas goed op jezelf daar. Hopelijk beleven jullie ondanks deze moeilijke situatie een fijne tijd samen in Brazilie. Tot gauw. Liefs

• 03 Augustus 2009 - 15:24

JAN:

hallo meiden, toch wel leuk dat ik jullie heb "gevonden". nu kan ik ook samen met jullie genieten. suriname is zo leeg zonder jullie, kom weer gauw terug. lots of fun and happiness

• 03 Augustus 2009 - 15:24

JAN: