Eerste 'werkweek' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu Eerste 'werkweek' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu

Eerste 'werkweek'

Door: L&A

Blijf op de hoogte en volg Anita en Leonie

02 Juli 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag Nederland!

Het is hier donderdagavond en ons weekend is al begonnnen!Het Surinaamse leven bevalt ons wel:)

Even een korte update van de afgelopen vier dagen:

Maandag zijn we eerst langs de vreemdelingendienst geweest om te zorgen dat we hier daadwerkelijk een maand mogen verblijven. En dat is gelukt!:) We zijn toen maar meteen een ticket gaan boeken om het land weer uit te gaan: vrijdag 31 juli vliegen we om 18.00u naar Belem, Brazilie. Verder hadden we die dag het kennismakingsgesprek op het kinderhuis, Arya de Waker. In het huis wonen 50 kinderen tussen de 3 en 19 jaar. Ze hebben allemaal een moeilijke jeugd gehad en kunnen niet bij familie wonen.
Tevens hebben we die middag fietsen gehuurd voor de komende maand dus kunnen nu heerlijk door Paramaribo touren!

Dinsdag was onze eerste echte werkdag. We zullen ma. t/m do. werken, van 12.00-18.00 uur. We beginnen met het ontvangen van de schoolkinderen (hier gaan ze alleen 's ochtends naar school), daarna volgt om 13.00 de lunch (een warme vegatarische maaltijd met rijst). Hierna volgt huiswerkbegeleiding en de kleintjes kunnen spelen. Het is onze taak om te helpen bij het maken van huiswerk en om de kleintjes bezig te houden. (Dit kost veel energie!) Om 17.30 uur is het tijd om te gaan baden en volgt het avondeten (wederom rijst). Dit is voor juf Anita en juf Leonie het moment om te vertrekken, zodat we niet in het donker hoeven fietsen, het is hier om 19.00 uur donker.

1 juli is de dag van de afschaffing van de slavernij, sinds 1863 is dit afgeschaft. De feestdag begint de avond er voor met het feest Lustig op White beach. Met een bus vol gezellige Hollanders vertrokken we om 20.00 uur over de hobbelige wegen naar de locatie. Het is een geschikte plek voor een groot strandfeest: palmbomen, strand, water, podia met goede muziek, goed eten (jaja, we worden al echte Surinamers ;)), lekkere drankjes en gezellige mensen. Het was een mooi feestje!!
Keti Koti, zoals deze dag genoemd wordt, is als Koninginnnedag in Nederland. Veel kraampjes, wederom met eten, en veel gezelligheid op straat waarbij mensen in traditionele kleding lopen. Na een paar uurtjes door de stad te hebben gelopen was het tijd om onze verloren nachtrust in te halen.

Donderdag mochten we direct mee met het personeelsuitje van het kinderhuis. We hebben een bezoek gebracht aan dè brouwerij van Parbobier, het Surinaamse Heineken bier ;) het was een grote teleurstelling voor onze begeleidsters Mala en Mariska om te horen dat Parbobier eigenlijk Hollands is.
Na dit bezoek hebben we kennis gemaakt met een andere stagaire in het kinderhuis, zij werkt hier al 9 maanden en kan ons dus alles vertellen over de belevenissen in het huis, erg handig.

Vrijdag vertrekken we voor een 3 daags tripje naar Galibi, waar we hopelijk schildpadden gaan kijken en een indianendorp gaan bezoeken. Na het weekend zullen we jullie vertellen over onze belevenissen.

Liefs L&A

ps. check de foto's

• 03 Juli 2009 - 06:51

Omawolters:

hallo damesjullie zien er prima uit op de foto
    je kunt wel zien dat jullie het wel naar de zin hebben
    hou jullie taai en ntot de volgende keer
    groejes

• 03 Juli 2009 - 09:47

Laura:

Oh jahoor!
    Alles is nu in volle gang. Enjoy!
    Hele dikke kus!

• 03 Juli 2009 - 11:49

Annie:

na een zeer kort gesprekje
    maken de foto's het weer goed.Leonie en Anita een Super weekend gewenst.

toedels XX

• 03 Juli 2009 - 18:07

Twan & Fam.:

Hoi,
    Mooi om te horen dat alles goed gaat en dat jullie ervan genieten:D,
    veel plezier dit weekend en ...
    "No Spang";),

had toevallig project over paramaribo dus vandaar dat ik de term maak je niet druk ken.

groetjes uit Duiven

• 05 Juli 2009 - 16:54

Marloes:

Hee Leeuw en Anita,

leuk jullie verhalen te lezen! Klinkt goed daar. Haha en van 12.00 tot 18.00 uur zijn toch mooie uitslaaptijden! ;) Direct al personeeluitjes en een feestdag is niet zo heel erg voor een eerste week. Hopelijk zijn het leuke kindjes en hebben jullie er veel plezier in!

Hoe zijn de mannen daar verder? Opdringerig of loopt er zo af en toe nog wel wat moois rond? ;)

Wens jullie heeeel veel plezier daar! Maak er een mooie tijd van. En foto's zijn altijd leuk!

Kus Loesje

• 10 Juli 2009 - 06:32

Laura O.:

Ha Leeuw en Anita, fijn te lezen dat het goed gaat en gaaf dat jullie alweer wat tripjes hebben gepland! Ik ben heel benieuwd naar de verhalen over Galibi! Take care en ik blijf jullie volgen! P.s: Leeuw, afscheid in Madrid was leuk en ook wel raar, ben alweer een week in NL...het regent hier pijpestelen. Welkom thuis noemen ze dat;). Studie is goed gegaan, ben over en dat is een hele geruststelling. Fijn weekend alvast allebei en tot sprekens! Liefs