Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anita en Leonie - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: L&A

Blijf op de hoogte en volg Anita en Leonie

10 Juli 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag iedereen! Hier een korte update over afgelopen week.

Laten we bij vorige week vrijdag beginnen: 's ochtends vroeg werden we door de touroperator en zijn kok opgehaald voor onze trip naar Galibi, in het noordoosten van Suriname. Na een lange bustocht over heel slechte wegen (fatsoenlijk asfalt kennen ze hier niet; wat voor hier de snelweg is, is voor ons een zandpad) en een boottochtje (dat was minder vervelend, lekker in het zonnetje), kwamen we eind van de middag dan in het indianendorp Galibi aan. We hadden voldoende tijd om uit te rusten en er was goed voor ons gekookt. Zo konden we onze groep ook beter leren kennen. Helaas weinig studenten: een echtpaar van 55+ en een man met zijn 2 zoontjes en oom. Het was gezelliger dan we de eerste 5 minuten hadden verwacht. Het was leuk om hun verhalen te horen, met name omdat ze allen geboren zijn in Suriname. Om 23.00u begon dan eindelijk het avontuur: Galibi staat bekend om de aanwezigheid van zeeschildpadden en wij zouden die (hopelijk) deze nacht gaan aantreffen!Na een boottocht van meer dan een uur hadden we de hoop opgegeven nog een schildpad aan te treffen, maar we hadden te snel geoordeeld: we konden van heel dichtbij zien hoe een leatherbackschildpad van 1,5m en ca. 750 kg een nest in het zand aan het graven was en zo'n 100 eieren legde. Dit indrukwekkende schouwspel duurde zo'n 2 uur en was elke minuut zeker waard! De terugtocht was onstuimig en waren volledig doorweekt toen we het dorp om circa 3.00u bereikten. De dag werd beeindigd met het bijwonen van een speciale ceremonie: er was een dorpeling overleden en er werd rond de kist gedanst en gezongen.

Na een korte nacht hebben we zaterdag een rondleiding door het dorp gehad en konden we zien hoe daar een indianenstam leeft. Een bezoekje aan de "dierentuin" mocht niet ontbreken. Het was een gezellige beestenboel laten we maar zeggen haha. (zie foto)
Na de tassen gepakt te hebben, zijn we de rivier overgestoken naar Frans Guyana. Daar hebben we kort het dorp St. Laurent bezocht, waar de gevangenis staat waar Papillion destijds gevangen zat.
Hierna volgde weer de lange reis terug naar Paramaribo.
's Avonds was er een afscheidsfeestje van 2 huisgenootjes, Kristel en Marielle.We hebben gezellig wat bij de Waterkant ("boulevard" aan de rivier) gedronken en later gedanst tot de vroege uurtjes in Zsa Zsa Zsu. (zie foto voor de Surinaamse polonaise)

Zondag was wederom rustdag. Plannen om te zwemmen werden vanwege het slechte weer gewijzgid. 's Avonds zijn we naar het feestje 'Latin on Sunday' bij de dansschool geweest. Hier konden we spieken naar wat we de volgende avond zelf zouden gaan leren.

Maandag t/m donderdag zitten we 's ochtends in het zonnetje (het is hier al snel te warm en dagelijks ca. 30 graden) en 's middags gaan we onze kids verblijden. Op de terugweg op onze fiets merken we vaak genoeg dat we interessante Hollanders zijn: niet alleen de bouwvakkers fluiten hier..;)
Maandag- en donderdagavond volgen we salsalessen. Het is duidelijk dat onze heupjes nog wat losser kunnen worden haha. Maar het is hier bijna noodzakelijk om te kunnen dansen, dus we oefenen zodat we aan het eind van de maand een échte dans durven te wagen.
Na de salsales zijn we maandag nog uit eten geweest bij de Waag (Italiaans restaurant) met een groep meiden ter afscheid van onze huisgenoten (en tevens verjaardag van Kristel). Het was heerlijk om een avond geen rijst met kip te eten!

Woensdag is Robert,onze nieuwe (mannelijke!) huisgenoot aangekomen. Hij zal het zwaar krijgen met 5 'zussen';).

Donderdagavond zijn we het weekend goed begonnen: lekker op stap geweest in Havana Lounge en nog een paar pasjes Merengue gedaan.

Vandaag, vrijdag, komen we bij van de week, heerlijk met een boek op de bank. Vanavond vieren we dat Laura haar stage heeft afgerond en gaan een drankje doen bij La Kaf. Het weekend zullen we doorbrengen in en om Paramaribo met onder andere een bezoek aan Colacreek. (we willen nu écht onze bikini aan en zonnen)

• 10 Juli 2009 - 20:25

Annie:

Dit was weer een volle week
    maar wel gezellige week voor jullie, maar we zijn benieuwd naar de dansjes die geleerd zijn.
    groetjes van Pa en Ma

• 11 Juli 2009 - 12:18

Gera:

Wat een leuk verslag en wat beleven jullie veel.Hoe durf je met een aapje op je schouder je kunt wel zien dat je het niet heeeel leuk vind.Genieten jullie van het weekend

• 11 Juli 2009 - 14:25

Oma Wolters :

als ik zo alles lees en de foto,s zie zou ik bijna heimwe krijgen maar die tijd is voor mij voorbij genieter nog maar van
    groetjes

• 11 Juli 2009 - 14:47

Lisanne Horck:

Heey,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Het komt me allemaal zo bekend voor. Het is er dus nog niks veranderd ;)
    Heel veel plezier nog met alles en geniet ervan want de tijd vliegt zo voorbij!!

Gr Lisanne

• 11 Juli 2009 - 15:56

Pauline:

Hola!
    Wederom leuk verhaal ladies! Ben fan van de Papillon film, dus ben jaloers dat jullie daar geweest zijn ;). Geniet van de zon dit weekend!
    Kus uit het koude Nederland xx

• 11 Juli 2009 - 18:13

Ann:

Hoi hoi!

Leuk om jullie verhalen te lezen. Lijkt me echt geweldig om zo'n gigantische schildpad in het echt te zien. Ben echt jaloers, want wij hebben hier vandaag weeral regen! Geniet er nog van, meiden en ik volg jullie verhalen.

Liefs, Ann

• 13 Juli 2009 - 09:20

Saskia:

Hey!

Leuk om de verhalen te lezen! Hoewel ik niet denk dat ik jaloers ben op jullie fietstochten over de slechte wegen! Maar zou ook graag in de 30 graden en een zonnetje willen liggen. Maar zo te horen zijn jullie vooral bezig met het nuttigen van drankjes in exotische tenten :) En terecht! Succes met de salsalessen.

x Sas

• 13 Juli 2009 - 18:54

Karin Uit Duiven:

leonie, bedankt voor je felicitatie. Zo te lezen vermaken jullie je prima: ook ik wil die dansjes straks graag leren.Leuke foto's ook.
    De zon schijnt hier in Nederland gelukkig ook weer. Veel plezier !!

• 15 Juli 2009 - 12:13

Linda:

Kreeg vandaag van je moeder deze site door. Direct gaan lezen. Ziet er allemaal super uit! Geweldig om dit mee te mogen maken. Geniet er goed van.
    Groeten,
    Gino, Linda en Jarno

• 16 Juli 2009 - 10:23

Pien:

Hey!

Dat ziet er goed uit! haha Ik weet alleen niet wat imposanter is: de schildpad of de polonaise :P haha
    Het ziet er iig naar uit dat jullie het wel naar je zin hebben, dus ik wens jullie nog veel meer van dit soort weekjes!

XX
    Pien